De legendarische Toyota Land Cruiser krijgt voor het eerst een geëlektrificeerde aandrijflijn. Als Hybrid 48V met mild hybride aandrijflijn biedt hij meer efficiëntie, meer comfort en nog steeds de vertrouwde robuustheid. Ook in het meest extreme terrein.

Klassiek karakter, moderne techniek
De Toyota Land Cruiser blijft trouw aan zijn roots: een stoere offroader met ladderchassis en terreinvaardigheid in zijn DNA. Voor het eerst is er een Hybrid 48V-systeem beschikbaar, dat slim samenwerkt met de krachtige en betrouwbare 2,8-liter dieselmotor. Het systeem levert extra trekkracht bij lage snelheden én zorgt voor soepele start-stopprestaties. Dat komt van pas in zowel het gewone verkeer als in het extreme terrein.
Hybride offroaden? Jazeker!
De hybridetechniek zit de offroad-capaciteiten niet in de weg. Integendeel! Alle componenten zijn ontworpen om bestand te zijn tegen extreme omstandigheden. Zelfs de waaddiepte van 700 mm blijft behouden. Tegelijkertijd zorgt de hybride techniek voor extra efficiëntie, maar vooral ook extra trekkracht en meer souplesse tijdens het rijden. In het terrein geeft de elektromotor direct koppel, waardoor de auto nóg beter uit de voeten kan op steile hellingen of gladde ondergrond. Een stiller en sneller reagerend start-stopsysteem en een krachtige, lineaire acceleratie vanuit stilstand verbeteren de rijprestaties op de weg.


Het mild hybride systeem in detail
Om de mild hybride technologie optimaal geschikt te maken voor offroad-gebruik is de elektromotor-generator hoog in de motorruimte geplaatst. Zo blijft de doorwaaddiepte behouden. De elektromotor-generator laadt de lithium-ion batterij op, inclusief energieterugwinning bij het afremmen. Omdat de elektromotor-generator altijd via een riem is verbonden met de brandstofmotor is er nauwelijks vertraging bij het herstarten van de motor door het start-stopsysteem. De compacte batterij weegt slechts 7,6 kg en is net als de DC-DC omvormer waterbestendig. Een filter voorkomt stofophoping in de koelkanalen, zodat het hybridesysteem ook offroad altijd op optimale temperatuur is.
Tweearmige riemspanner
De elektromotor-generator gebruikt een speciaal ontwikkelde tweearmige riemspanner, die goed werkt in combinatie met dieselmotoren en in ruw terrein. De spanner zorgt ervoor dat de riem altijd strak genoeg staat en helpt ook om de motor soepel en zonder schokken opnieuw te starten. Daarnaast reageert de motor sneller bij acceleratie. Qua geluid en trillingen voelt het aan alsof je in een benzineauto rijdt. De geribbelde kant van de riem is afgewerkt met een katoenen laag die geluid dempt, water opneemt en zorgt voor genoeg grip, zelfs als hij bij het offroaden nat wordt.


Vanaf winter 2025 in Nederland
Alle Europese uitvoeringen van de Toyota Land Cruiser worden uitgerust met het Hybrid 48V-systeem. De Land Cruiser Hybrid 48V wordt in de winter van 2025 verwacht bij de Nederlandse dealers. Alle specificaties en de prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Wat nu al zeker is: de iconische Land Cruiser is moderner dan ooit en klaar voor nieuwe avonturen.